måndag 9 november 2015

Nytt Inköp: Oriflame

Gjorde månadens inköp till amorteringsportföljen idag, valet föll denna gång på Oriflame Holding. Oriflame har inte rosat marknaden de sista åren, men nu tycker jag den ligger på en attraktiv nivå och jag tror bolaget kan överraska framåt.  Företaget har visat fina tillväxtsiffror på sina nya marknader i Latinamerika och Afrika och förhoppningsvis kommer Ryssland och Ukraina ta tillbaka lite av sitt tapp på sikt.

Vanligtvis köper jag inte aktier som inte har utdelning  och Oriflame ställde in sin utdelning förra året i samband med Ukrainakrisen. Den slopade utdelning har enligt vad jag förstår används till att minska skuldsättningen vilket på långsikt känns bra och bör sänka risken i företaget. Min förhoppning är att de återupptar sin utdelning nästa år och att kursen då ligger runt 150 kr.

Efter detta inköpet ser amorteringsportföljen ut så här, och ligger knappt en hundralapp plus gentemot om jag hade amorterat.

Amorteringsportfölj
AktieAntalKursVärde
HM B3329,60988,80
Skanska B4167,70670,80
Telia Sonera1141,98461,78
Oriflame6119,80718,80
2840,18

Antagligen kommer jag även göra ett inköp av Oriflame till min vanliga portfölj, innan de släpper sin rapport på torsdag. Har ju sen tidigare några stycken Oriflame och kan  tänka mig att ha ett innehav på runt 100 st. Frågan är om man greppar efter en fallande kniv eller om vi har sett botten för Oriflame redan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar